maandag 23 maart 2015

Lentevoornemens: 3 stappen om van je goede voornemens een werkelijkheid te maken

Waar denk jij aan als de lente begint? 

Bij mij gaat de lente altijd gepaard met een hoop nieuwe ideeën, grootse plannen en goede voornemens. Heerlijk!

Dit is de positieve attitude die je nodig hebt voor verandering. Goede voornemens volhouden wordt nu eens zo makkelijk. 

Tip 1: schrijf je voornemen zo concreet mogelijk op 

Stel: je wil efficiënter zijn op je werk. 
Wanneer ga je weten dat je goed bezig bent? Voel je dat? Of ga je je concrete doelen stellen?

Zou het niet motiverend zijn als je een duidelijke To-Do-lijst had en daar dagelijks heel veel van kon schrappen? Hoe visueler je het maakt, hoe duidelijker je je doel voor ogen houdt.

Ik ben iemand die snel resultaat wil zien. Weten dat ik als ik hard werk binnen 5 jaar kan opklimmen, daar kom ik mijn bed niet voor uit.
Dus ik moet mezelf kleine, tastbare doelen stellen. 


Wat is voor jou efficiënt werken? Voor de ene betekent dat 4 uur achter zijn bureau zitten zonder tussendoor op facebook te zitten; voor mij zou het eerder zijn een planning opmaken met duidelijke uren en taken en me er aan houden. 

Wanneer is het efficiënt genoeg? Zeker als je perfectionistisch bent, is dit een heel belangrijke. 
Stel de nodige grenzen. Een mail naar een klant moet correct opgesteld zijn en to the point, maar er een pareltje van maken is ook niet nodig.

Tip 2: begin eraan

Vandaag nog als het kan. Je zit nu in die flow en je hebt goesting om erin te vliegen. Doe dat dan ook. 

Er is altijd nog ruimte om te finetunen en bij te sturen, maar vandaag is dé dag om al eens te proberen.

Een goede gewoonte is altijd ergens begonnen.


Tip 3: evalueer regelmatig

Hoe korter je het opvolgt, hoe meer je je successen kan vieren.
En als het eens niet gelukt is, is er nog niets verloren.
Wees trots op jezelf (zonder het uit te hangen)! 


Tip 4: blijf gaan

Om blijvend resultaat te zien, moet je van je gedrag een gewoonte maken.
Hoe gedrag een gewoonte wordt, vertel ik volgende keer!


 

 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten